قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی جهان

بره موم یا پروپولیس، شناخته شده ترین آنتی بیوتیک طبیعی

بره موم یا پروپولیس، یک ماده طبیعی سیاه‌رنگ است که در کندوی زنبور عسل وجود دارد و تا همین چند سال پیش زنبورداران آن را بیرون می ریختند. امروزه یافته های محققین در مورد بره موم، دنیا را تکان داده است! در ادامه با این ماده بیشتر آشنا می شویم.

بره موم یا پروپولیس چیست؟

بره موم یکی از موادی است که زنبور عسل در کندو تولید می کند. این محصول در کنار ژل رویال و عسل در کندو یافت می شود. هدف از تولید این ماده حفاظت از کندو در برابر عوامل خارجی مانند باکتری، میکروب، ویروس و قارچ است. زنبور عسل با استفاده از صمغ گیاهان و ترکیب آن با آنزیم های معده خود این محصول را تولید می کند.

ماده موثر در پروپولیس که این ماده را برای دانشمندان بسیار جذاب کرده است، فلاونوئید نام دارد. این ماده دارویی در گیاهان مختلفی یافت می شود که زنبور عسل با جمعاوری آن، بره موم یا پروپولیس را به سرشار ترین ماده طبیعی حاوی این ماده دارویی تبدیل کرده است.

برای مطالعه بیشتر در مورد فلاونوید این مقاله را بخوانید: خواص و کاربردهای درمانی پروپولیس

 

تفاوت آنتی بیوتیک با پروپولیس

هدف از تولید آنتی بیوتیک و مشتقات آن مانند پنی سیلین، مترونیدازول، سفالکسین و… درمان بیماری های عفونی بوده است. متاسفانه این ماده شیمیایی است و به دلیل عدم هوشمندی به هنگام حمله به بافت بیمار، علاوه بر عامل عفونی، سلول های سیستم ایمنی بدن را که در حال مبارزه با بیماری هستند را نیز نابود می کند. این اثر مستقیم عوارض مختلفی مانند مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می کند که سالانه جان بیش از 15 میلیون نفر در سراسر جهان را میگیرد.

مکانیزم اثر پروپولیس ( بره موم ) با آنتی بیوتیک های شیمیایی کاملا متفاوت است. در ابتدا باید اشاره کنیم که این ماده طبیعی است، به این معنی که هیچ گونه ماده شیمیایی و تولید بشر، در آن استفاده نشده است؛ در نتیجه با بدن هارمونی کامل دارد. پس از استفاده از بره موم یا پروپولیس این اتفاقات در بدن می‌افتد:

  1. پروپولیس با گشادکردن رگ های خونی ناحیه بیماری خون‌رسانی به ناحیه بیمار را راحت تر می کند.
  2. با افزایش خون رسانی بافت بیمار سریع تر بازسازی می شود و عفونت و بیماری از ناحیه تخلیه می شود و از طریق کلیه ها دفع میشود.
  3. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، مانع افزایش رادیکال های آزاد می شود و احیا سلولی را به حالت طبیعی می رساند.
  4. سیستم ایمنی بدن را تا 2.5 برابر تقویت کرده و مانع رشد و تکثیر عامل عفونت می شود.

بدین ترتیب پروپولیس را مقالات و پژوهش های علمی به عنوان قوی ترین ماده طبیعی با خاصیت بالای آنتی بیوتیکی میشناسند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تقویت سیستم ایمنی با پروپولیس این مقاله را مطالعه کنید: تقویت سیستم ایمنی با پروپولیس

 

بره موم یا پروپولیس و مبارزه با سرطان

یکی از شگفتی های این ماده طبیعی، تاثیر فلاونوئید موجود در پروپولیس در مبارزه با سرطان است. فلاونوئید با خاصیت بالای آنتی اکسیدانی خود، رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش می دهد. کاهش رادیکال های آزاد موجب پیشگیری و کمک در درمان سرطان می شود. جالب آنجاست که سرشارترین منبع فلاونوید جهان، پروپولیس زنبور است.

 

با تشکر از شما، تیم کارشناسان کرویا

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *