۶ اصل مهم حفظ تندرستی

ورزش و تندرستی
اصول حفظ تندرستی در طب سنتی

سلامتی حالتی از بدن هست که تمامی کارهای بدن به نحو احسن در آن انجام می شود و هیچ مشکل بیماری اعم از مزاجی و غیر آن بدن را اذیت نمی کند.

بهداشت در طب سنتی خیلی گسترده تر از مفهوم بهداشت در طب رایج است بدین معنی که فقط موضوع میکروب ها و اجتناب از آنها را شامل نمی‌شود.

شش اصل مهم که طب سنتی آنها را برای حفظ تندرستی و سلامتی لازم شمرده شامل

1 هوای محیط

هوای پاکیزه
هوای محیط اولین اصل حفظ تندرستی

مهم ترین و گسترده ترین عامل را شامل می شود به ن هوای محیطی که در آن تنفس میکنیم سالم یا مناسب مزاج یاسن نباشد حتی اگر ۵ اصل بعدی را مراقب باشیم بازهم ما آنچنان که باید سالم نمی مانیم.

2 خوردنی ها و آشامیدنی ها

میوه و سبزیجات
خوردنی ها و آشامیدنی ها دومین اصل حفظ تندرستی

چیزهایی که می خوریم اگر فقط نقش تغذیه ای در بدن ما داشته باشد و انرژی از دست رفته را جبران کند با آنها غذای مطلق می گوییم و اگر فقط روی مزاج تاثیر بگذارد به آنها داروی مطلق و ا هر دوی آنها تاثیر بگذارد به آنها غذای دارویی یا داروی غذایی می گوییم.

هوا مهمترین اصل حفظ تندرستی این است که چه و چگونه بخوریم و بیاشامیم تا سلامت ما حفظ بشود و در صورت بیماری زودتر از دست آن خلاص شویم.

۳ ورزش و استراحت بدنی

ورزش
ورزش سومین اصل حفظ تندرستی

نقش بی بدیلی را بر سلامت بدن ما ایفا می کند
برخی ورزش ها به شدت حرارت بدن را دهد برخی کمتر شخصی چه ورزشی باید انتخاب و داشته باشد تا سلامتی اش در حداکثر ممکن حفظ می شود موضوع بحث ورزش در طب سنتی است.

۴ حرکت و آرامش روحی

آرامش
آرامش روحی و حفظ تندرستی

حرکت می تواند به صورت ذهنی و روحی تعریف می‌شود یعنی کارهایی مثل فکر کردن خشم شادی غم یا غصه مقدار و نوع اش می‌تواند برای سلامتی مفید و لازم و یا مضر و آسیب رساننده باشد.

طب سنتی این مسائل را به خوبی تشریح کرده و مثلا اینکه چقدر شادی برای سلامتی ما لازم است یا میزان قند و استرس چه میزان باید باشد که از آن حد اگر بیشتر شود ما را دچار بیماری‌های روحی می کند.

۵ خواب و بیداری

خواب
خواب و بیداری پنجمین اصل حفظ سلامتی

میزان و کیفیت خواب و تاثیر آن بر سلامتی و طب سنتی به خوبی تشریح کردیم به نحوی که اگر خواب نما کیفیت یا کمیت مناسبی نداشته باشد سلامت سایر اندامهای بدن را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است یک شخص سالم را به زودی دچار بیماری کند.

۶ احتباس و استفراغ

بیمار
احتباس و استفراغ ششمین اصل حفظ تندرستی

شاید با این دو کلمه خیلی راحت نباشد اما واقعیت اینه که بدن وقتی میتونه سالم بمونه و بیمار نشه که اون چیزی را که برای بدن ضروری حرا بتواند در خود حفظ کند و آن چیزهایی را که به زیان دارد را از بدن دفع کند؛

مثلا خون واجب و ضروری است که در بدن ما بماند حالا اگر میزان خون در بدن و اندازه ای زیاد شود که ممکن است خدای ناکرده ممکن است شخص دچار سکته شود.

در این موقع بدن سالم اضافی خون را از طریق مانند خونریزی قاعدگی یا خونریزی بینی یا خونریزی از محل بواسیر از بدن دفع می کند تا تعادل میزان خون در بدن حفظ شود.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *