میگرن چیست

میگرن چیست؟ – علائم، کنترل و درمان میگرن

میگرن یکی از بیماری‌هایی است که وقتی به اصطلاح عود می‌کند زندگی را مختل می‌کند. حتماً تابه‌حال شده که به سردردهایی دچار شده باشید و گاهی با خود بیندیشید که شاید این سردردها میگرن باشند. بعد به دنبال علائم و راه‌های درمان آن بگردید. اول اینکه باید بدانید هر دردی میگرن نیست! بعد اینکه برای میگرن هم می‌توان علاوه بر داروهای شیمیایی و با مشورت و صلاح‌دید پزشک داروهای گیاهی مصرف نمود. خلاصه در این مقاله ما را همراه کنید تا شما را با یکی از آزاردهنده‌ترین سردردهایی که زندگی را برای افراد مختل می‌کند آشنا شوید. در این مقاله یادمیگیریم میگرن چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم.

میگرن چیست؟

آیا هر سردردی میگرن است؟ خب اولین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که میگرن چیست؟ و مشخص کنیم که سردرد میگرنی چه علائمی می‌تواند داشته باشد.

میگرن نوعی سردرد اولیه است که می‌تواند باعث درد شدید و سایر علائم شود. افراد مبتلا نوع خاصی از سردردها را تجربه می‌کنند که اپیزود و یا حملات میگرنی نام دارد.
سردرد تنها یکی از علائم میگرن است و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. میگرن می‌تواند سردردهای شدید و تپنده‌ای ایجاد کند که از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد. یک دوره میگرن می‌تواند در چهار مرحله مشخص رخ دهد، اگرچه همه افراد هر مرحله را تجربه نمی‌کنند.
یک دوره میگرن می‌تواند در چهار مرحله مشخص رخ دهد، اگرچه همه افراد هر مرحله را تجربه نمی‌کنند.

مراحل سردرد میگرن چیست؟

مرحله پیش نشانه (Premonitory phase)

پزشکان از این مرحله با عناوینی چون پیش سردرد (preheadache) یا فاز پیش‌آگاهی (prodrome) یاد می‌کنند. این شامل علائم غیر دردناکی است که چند ساعت یا چند روز قبل از رسیدن سردرد اتفاق می‌افتد و در 60 درصد افرادی که به میگرن مبتلا هستند بروز می‌کند. بروز این مرحله در افراد مختلف می‌تواند علائم مختلفی چون هوس‌های غذایی، سفتی گردن، خمیازه مکرر، یبوست یا اسهال و حساسیت به نور، بو یا صدا را به همراه داشته باشد.

مرحله پیش درآمدی (Aura phase)

این مرحله به اختلالات حسی اشاره دارد. این اختلالات قبل یا حین حملات میگرنی اتفاق می‌افتد. این مرحله ممکن است فرد را ازنظر حواس بینایی، بویایی، لمسی و یا حتی گفتاری دچار اشکال می‌کند.

مرحله درد (Headache phase)

سردردهای میگرنی ممکن است از خفیف تا شدید باشد. افرادی که سردرد شدید میگرنی دارند ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشند.
فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور، صدا و بو درد را بدتر می‌کند. بااین‌وجود افراد می‌توانند بدون بروز سردرد دچار میگرن شوند.
در افراد بزرگ‌سال این درد می‌تواند 4 تا 72 ساعت به طول بیانجامد. اما در جوانان کمتر از 1 ساعت می‌تواند طول بکشد.

مرحله پس اثر (Postdrome phase)

مرحله postdrome پس از فروکش شدن سردرد اتفاق می‌افتد. افراد ممکن است در مرحله postdrome احساس خستگی، گیجی یا به‌طورکلی ناخوشایند داشته باشند. این مرحله می‌تواند از چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

عوامل ایجاد میگرن

اگرچه دلایل میگرن کاملاً شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد ژنتیک و عوامل محیطی در این امر نقش دارند.
ممکن است تغییراتی در ساقه مغز و فعل‌وانفعالات آن با عصب سه قلو، یک مسیر اصلی درد باشد؛ بنابراین ممکن است عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز – ازجمله سروتونین که به تنظیم درد در سیستم عصبی شما کمک می‌کند.

محققان در حال بررسی نقش سروتونین در میگرن هستند. انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر در درد میگرن نقش دارند، ازجمله پپتید مربوط به ژن کلسی تونین (CGRP).

عوامل تحریک‌کننده میگرن چیست؟

تعدادی از عوامل تحریک‌کننده میگرن وجود دارد، ازجمله:

  • تغییرات هورمونی در زنان: به نظر می‌رسد نوسانات استروژن، مانند قبل یا در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی، باعث ایجاد سردرد در بسیاری از زنان می‌شود.
  • داروهای هورمونی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمون نیز می‌توانند میگرن را بدتر کنند؛ اما برخی از خانم‌ها میگرن خود را هنگام مصرف این داروها کمتر مشاهده می‌کنند.
  • نوشیدنی شامل الکل، به ویژه شراب و کافئین بیش‌ازحد، مانند قهوه است.
  • فشار. استرس در محل کار یا خانه می‌تواند باعث میگرن شود.
  • محرک‌های حسی: نورهای شدید و تابش آفتاب می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود، همچنین صداهای بلند نیز می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود. بوی شدید – ازجمله عطر، رقیق‌کننده رنگ، دود سیگار و سایر موارد – باعث ایجاد میگرن در برخی از افراد می‌شود.
  • خواب تغییر می‌کند: کمبود خواب، خواب بیش‌ازحد یا پریدن از خواب نیز می‌تواند باعث ایجاد میگرن در برخی از افراد شود.
  • عوامل جسمی فعالیت بدنی شدید، ازجمله فعالیت جنسی، ممکن است میگرن را تحریک کند.
  • تغییرات آب‌وهوا تغییر هوا یا فشار بارومتری می‌تواند میگرن را تحریک کند.
  • داروها ازجمله داروهای ضد بارداری خوراکی و گشادکننده عروق مانند نیتروگلیسیرین می‌توانند میگرن را تشدید کنند.
  • خوراکی‌ها: پنیرهای کهنه و غذاهای شور و فرآوری شده ممکن است باعث ایجاد میگرن شوند؛ بنابراین ممکن است لازم باشد از وعده‌های غذایی یا روزه‌داری صرف‌نظر کنید.
  • افزودنی‌های مواد غذایی: این‌ها شامل شیرین‌کننده آسپارتام و نگهدارنده مونو سدیم گلوتامات (MSG) است که در بسیاری از غذاها وجود دارد.

درمان میگرن چست؟

البته هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد و داروهایی که وجود دارد می‌تواند نقش تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده درد را داشته باشند.
این داروها می‌تواند شامل داروهای گیاهی و یا شیمیایی باشد. همچنین می‌توان به تغییر سبک زندگی و استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش نیز از بروز آن جلوگیری کرد و یا از شدت آن کاهید.

پیشنهاد مطالعه: درمان گیاهی میگرن با اسپری گل محمدی کرویا

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

میگرن به گونه‌ای از اختلالات عصبی میگویند که می‌تواند عوامل محیطی و یا ژنتیکی داشته باشد و در یک سا چهار مرحله برحسب بدن هر فرد رخ دهد. همچنین درمان‌هایی وجود دارد که می‌توان به‌وسیله آن از شدت دردها کم کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *