گرگرفتگى و عرق ريزش شبانه دوران يائسگى‏

گر گرفتگی دوران یائسگی
گر گرفتگی دوران یائسگی

گرگرفتگى‏ ها و داغ شدن اغلب در سنين 47 يا 48 سالگى آغاز مى‏شوند و در اکثر خانم‏ ها حدود 2 يا 3 سال طول مى‏كشد. در بعضى از خانم‏ها گرگرفتگی از سنین پايين ‏ترى شروع مى‏شود. گاهى اوقات وقتى كه فقط سن خانم‏ها در دهه‏ى 30 تا 40 سالگی قرار دارد این گرگرفتگی‏ ها شروع مى‏شوند و مى‏تواند به مدت 5 تا 10 سال هم طول بکشد. 25% خانم‏ها بعد از 5 سال بازهم گاهى اوقات دچار گرگرفتگى مى‏شوند.

گرگرفتگى‏ ها و عرق ريزش‏هاى شبانه شايع‏ترين علائم يائسگى هستند و حدود 75% خانم‏ها دچار اين مشكلات مى‏شوند. در مراحل اوليه‏ى يائسگى، گرگرفتگى و عرق ريزش شبانه ممكن است فقط در هفته‏ى قبل از قاعدگى (عادت ماهيانه) ايجاد شوند، يعنى در هنگامى كه سطح هورمون استروژن به‏طور طبيعى پايين می ‏آید.

در نهايت سطح هورمون استروژن در طى تمام دوره‏ى قاعدگى شروع به بالا و پايين رفتن كرده و باعث مى‏شود كه گرگرفتگى در هر زمانى از دوره‏ى قاعدگى بروز كند. بعضى از خانم‏ها مى‏توانند قبل از شروع گرگرفتگى وقوع آن را احساس كنند كه اغلب آن را با افزايش فشار در سرشان احساس مى‏كنند. در طى چندين دقيقه سر و گردن دچار گر گرفتگى شده، بعد شانه ‏ها و سينه را گرفتار مى‏سازد.

گرگرفتگى در خانم‏ها اغلب باعث بروز ناراحتى‏هاى زيادى براى آنها مى‏شود.

معمولا گرگرفتگى‏ ها فقط چند ثانيه طول مى‏كشند اما مى‏توانند به مدت 15 دقيقه يا بيشتر نيز باقى بمانند و در طى روز نيز چندين بار رخ دهند.

همچنين شما ممكن است متوجه شويد كه دچار عرق‏ ريزش، طپش قلب، احساس ضعف و يا غش شده‏ ايد. عرق‏ ريزش شبانه مى‏تواند بسيار شديد شده و خواب خانم‏ها را دچار مشكل سازد. بعضى از خانم‏ها شب‏ها به قدرى عرق مى‏كنند كه مجبور مى‏شوند لباس و حتى زيرپوش خود كه كاملا خيس شده است، عوض نمايند.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *