روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست برای جوش و لک

بهترین روش جلوگیری از آکنه (جوش) و لک های صورت، مراقبت از پوست است. مراقبت از پوست فراتر از خرید ضد جوش هاست، منظور از مراقبت از پوست شناخت در مورد پوست خودتان، یافتن سبک زندگی متناسب با نیاز پوستتان و درمان ریشه‌ای علت جوش و لک می باشد. در این مقاله به بررسی روتین مراقبت از پوست برای جوش و لک می پردازیم.

جوش و لک در طب ایرانی

در طب قدیم ایران، جوش و لک صورت را به عنوان هشداری از سمت بدن برای آگاه کردن ما در مورد بیماری های داخلی می دانستند. با پیشرفت علم پزشکی این مورد به اثبات رسیده است. جوش صورت می تواند نشان از عدم عملکرد صحیح سیستم گوارشی، کلیه و کبد باشد. در ادامه، روتینی را برای شما تشریح می کنیم که می تواند از اندام داخلی محافظت کند و با برطرف کردن ریشه علت جوش و آکنه، پوست با طراوت و شادابی به شما هدیه دهد.

شناخت انواع پوست و انواع جوش و آکنه

قبل از هر درمانی نیاز است با پوست خود آشنا شوید. پوست ها به دو دسته کلی پوست چرب و خشک تقسیم می شوند. افرادی که پوست چرب دارند مستعد جوش و آکنه هستند. اما دقت کنید که این به معنی آن نیست که افراد با پوست خشک جوش نمی زنند. عدم رعایت سبک زندگی سالم می تواند باعث شود تا افراد با پوست خشک هم دچار جوش و لک شوند.

شناخت انواع جوش و آکنه

جوش و آکنه صورت نیز دو دسته بندی متفاوت دارد. هر جوشی درمان متفاوتی دارد:

  • جوش غیرالتهابی: این مدل جوش که به جوش های سرسفید و سرسیاه معروف هستند، التهاب ندارند. این ها جوش های ملایمی هستند که رنگ سفید (چربی انباشته) و تیره رنگ دارند. تورم جدی و حجم زیادی ندارند و پس از مدتی خودشان برطرف می شوند.
  • جوش التهابی: این مدل جوش ها متفاوت اند. هر جوشی که ظاهرش قرمز رنگ باشد التهابی است. این جوش ها عمیق تر اند و گویا زیر پوست نفوذ کرده اند. حجم بیشتری دارند و سخت تر درمان می شوند. این مدل جوش ها می توانند دردناک باشند.

هر کدام از این جوش ها درمان متفاوتی دارند. مهم است که شما شناخت کافی نسبت به این جوش ها داشته باشید تا بتوانید با انتخاب روتی مناسب جوش های خودتان را درمان کنید.

روتین مراقبت از پوست برای جوش و لک

روتین به معنای فرایند تکراری است که شما با انجام آن می توانید پوستی سالم تر و شاداب تر داشته باشید. در ادامه به این روتین ها اشاره می کنیم.

از دخانیات و الکل دوری کنید

دخانیات با کاهش گردش خون و افزودن هزاران نوع ماده سمی به جریان خود موجب تیرگی و ازبین رفتن شفافیت پوست می شود. دخانیات با مسموم کردن جریان خود، موجب بازسازی کند پوست می شوند. کاهش میزان اکسیژن و افزایش غلظت خون نیز باعث التهاب بالاتر در جوش و آکنه ها می شود.

از طرف دیگر الکل با فشار آوردن به کبد و ایجاد بیماری کبدچرب موجب شکل گرفتن جوش روی گونه ها و لک بر روی پوست صورت کند. درمان اعتیاد به الکل اولین قدم در سلامت داخلی و درمان ریشه ای برای داشتن پوست با کیفیت است.

روتین شست و شوی صورت

پاکیزگی اصل اول است. اما برخی به اشتباه با تلاش برای پاکیزگی به پوست خود آسیب می زنند. به نکات زیر دقت کنید:

  • روزی دو بار پوست خود را بشویید.
  • پس از عرق کردن حتما صورت خود را بشویید.
  • آرایش صورت خود را کاملا پاک کنید.
  • از شوینده های ملایم برای استفاده روتین استفاده کنید.
  • برای خشک کردن صورت از حوله زبر استفاده نکنید.
  • برای خشک کردن حوله یا پارچه نخی را روی صورت نکشید، تنها بفشارید و رها کنید.
  • از مرطوب کننده های ملایم برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید تا بدن نیاز به تولید چربی برای حفظ انعطاف پوست نداشته باشد.

مراقبت در برابر آفتاب و آلودگی

آفتاب می توانید پوست شما را ضعیف کند. بهتر است هرگاه در برابر آفتاب قرار میگیرید از ضدآفتاب های باکیفیت و ملایم استفاده کنید. دقت کنید لازم است پوست خود را در صورتی که زمان زیادی در برابر آفتاب هستید، چندین بار از عرق و باقی مانده ضد آفتاب با پدهای مرطوب پاک کنید و ضد آفتاب را تجدید کنید.

رسیدگی به مو

شاید عجیب باشد اما رسیدگی به مو بر روی جوش صورت و مخصوصا پیشانی تاثیر زیادی دارد. شما درمان  شوره سر می توانید جوش های پیشانی خود را درمان کنید. در صورتی که موهای شما آلوده باشد مانند هر وسیله خارجی (تلفن همراه و…) می تواند بر پوست شما اثر بگذارد. در نتیجه هر چیزی که با پوست صورت شما در تماس است را بهداشتی و پاکیزه نگه دارید.

درمان ریشه ای

یکی از بهترین راهکارهای برای درمان جوش صورت درمان ریشه ای است. در صورتی که کبد چرب دارید، احتمالا درمانی برای جوش صورت خود پیدا نکرده اید در نتیجه بهتر است هرچه سریعتر به درمان کبد چرب خود رسیدگی کنید. با رعایت موارد بالا احتمالا در بلند مدت دیگر دچار جوش صورت نمی شوید. برای اطلاعات بیشتر، مطالب دیگر سایت را بررسی کنید:

اطلاعات بیشتر: درمان خانگی جوش صورت

معرفی محصول: بسته درمانی جوش صورت کرویا

با تشکر، کارشناسان شرکت کرویا

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *