بررسی خارپاشنه در طب سنتی

بررسی پلانتار فاشیا و خار پاشنه در طب سنتی [مقاله پژوهشی]

در این مقاله به علل و علائم التهاب پلانتار فاشیا، خار پاشنه و درمان های غیر جراحی و جراحی خار پاشنه و پیشگیری از ابتلا به آن می پردازیم.

خارپاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رسوب کلسیم است که باعث بیرون زدگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه می شود. در یک اشعه ایکس ، خار پاشنه می تواند تا نیم اینچ به جلو گسترش یابد. بدون وجود شواهد اشعه ایکس قابل تشخیص است، این بیماری گاهی اوقات به عنوان “سندرم خار پاشنه” شناخته می شود. اگرچه خار پاشنه اغلب بدون درد است، اما می تواند باعث درد پاشنه شود. آنها غالباً با فاسئیت کف پا یا التهاب دردناک باند رشته ای بافت همبند (فاسیای کف پا) همراه هستند. این ناحیه در امتداد پایین پا قرار گرفته و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند.

تصویر ام آر آی MRI از خارپاشنه
تصویر MRI – قیاس حالت طبیعی و غیر طبیعی

درمان های خار پاشنه شامل ورزش، ژل های رتدوپدی، داروهای ضد التهاب و تزریق کورتیزون است. در صورت عدم موفقیت درمان های ابتدایی ، ممکن است جراحی لازم باشد.

علل التهاب پلانتار فاشیا و خار پاشنه

خار پاشنه هنگامی ایجاد می شود که رسوبات کلسیم در زیر استخوان پاشنه جمع می شود، این فرآیند معمولاً در طی چند ماه اتفاق می افتد. خار پاشنه اغلب به دلیل کشیدگی عضلات پا و رباط ها، کشش فاشیای کف پا و پارگی مکرر غشایی است که استخوان پاشنه را می پوشاند. خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی دیده می شود که فعالیت آنها شامل مقدار زیادی دویدن و پریدن است.

عوامل ایجاد کننده  خار پاشنه

عوامل مختلفی ممکن است عامل ایجاد این عارضه باشد:

  • اشتباهات در  راه رفتن که فشار زیادی را روی استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه وارد می کند؛
  • دویدن یا آهسته دویدن به خصوص در سطوح سخت
  • کفش های نا مناسب، مخصوصاً کفش هایی که از فاقد  مناسب قوس هستند؛
  • اضافه وزن و چاقی و…

سایر عوامل خطرآفرین مرتبط با التهاب کف پا عبارتند از: افزایش سن، که باعث کاهش انعطاف پذیری ناحیه کف پا می شود و پد محافظ چربی پاشنه را نازک می کند. دیابت و اینکه  بیشتر روز را روی پاهای خود بگذرانید فعالیت های شدید بدنی در زمان کوتاه مانند پیاده روی و کوهنوردی شدید و…

علائم خار پاشنه خار پاشنه

اغلبافراد مبتلا  هیچ علامتی ندارد. اما غالبا خار پاشنه همراه  با درد خفیف و یا مزمن همراه می باشد – به خصوص هنگام راه رفتن ، آهسته دویدن یا دویدن – در صورت ایجاد التهاب در نقطه تشکیل خار. جالب است بدانید به طور کلی ، علت درد مربوط به وجود خود خار پاشنه نیست بلکه به  آسیب ایجاد شده بافت نرم مرتبط با آن مربوط  است. بسیاری از افراد درد خار پاشنه و ورم کف پا را مانند چاقو یا سوزن  چسبیده به پایین پاهایشان هنگام اولین ایستادن صبح توصیف می کنند. آنها غالباً شکایت دارند که پس از ایستادن و بعد از مدت طولانی نشستن ، درد شدید برمی گردد.

درمان های غیر جراحی خار پاشنه

استراحت کردن به تنهایی ممکن است روش خوبی برای تسکین درد یا بهبود خار پاشنه نباشد . حتی درصورت پیادهروی بعد از خواب شبانه  ممکن است احساس درد بدتر شود زیرا ناگهان ناحیه کف پا ، که در هنگام خواب  کشیده شده بود  منقبض شده و بر روی پاشنه پا جمع می گردد.

درد اغلب با  قدم زدن بیشتر به مرور  کاهش می یابد. اما ممکن است پس از استراحت طولانی مدت یا پیاده روی گسترده ، بازگشت  درد را احساس کنید. اگر درد پاشنه دارید که بیش از یک ماه ادامه دارد ، می توانی بایک فیزیوترا یا متخصص طب ورزشی مشورت کنید. آنها ممکن است درمان هایی مانند: تمرینات کششی (مخصوصا مربوط به پلانتار فاشیا)، توصیه  به پوشیدن کفش های ضربه گیر و یا پد های ژله ای کف کفش توصیه کنند  ویا برخی مواقع توصیه و استفاده از  داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (Tylenol) ، ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن ممکن است (Aleve) پاسخ دهد.

در برخی موارد ، تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین التهاب در ناحیه پلانتار فاشیا انجام می شود.

جراحی خار پاشنه

بیش از 90 درصد افراد با درمان های غیر جراحی بهتر می شوند. درمان های ابتدایی علائم خار پاشنه را پس از یک دوره 9 تا 12 ماهه درمان می کند. در غیر اینصورت ممکن است جراحی برای تسکین درد و بازیابی تحرک لازم باشد.

تکنیک های جراحی عبارتند از: باز کردن و کشش تاندون  فاسیا کف پا، و یا  از بین بردن و برداشتن خار باشد آزمایشات یا معاینات قبل از جراحی برای شناسایی بهترین گزینه های انجام جراحی  مورد نیاز است و رعایت توصیه های بعد از جراحی در مورد استراحت ، استفاده از یخ ، فشرده سازی ، بسیار مهم است.

در بعضی موارد ، ممکن است لازم باشد بیماران بعد از جراحی از بانداژ، آتل، گچ، کفش جراحی، عصا یا واکر استفاده کنند. عوارض احتمالی جراحی پاشنه پا شامل درد عصب ، درد مکرر پاشنه ، بی حسی دائمی ناحیه ، عفونت و زخم است. علاوه بر این، با آزاد شدن فاسیای کف پا، خطر بی ثباتی و عدم تعادل، گرفتگی پا، استرس و التهاب التهاب وجود دارد.

هم اکنون در شرکت کرویا موفق به اختراع پماد خارپاشنه برای درمان این بیماری شده ایم. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های شرکت در انتهای صفحه تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: معرفی بسته درمانی خارپاشنه کرویا

تهیه و تنظیم: مهندس بابک عزتی رنجبر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنها کرم درمان خارپاشنه در دنیا با شرکت کرویا

برای جلوگیری از پیشرفت بیماری هر چه سریعتر روند درمان دارویی را شروع کنید.