1۰ غذای عالی برای کاهش کلسترول

doctor's tools picture

آیا میدانستید در آمریکا از هر ۶ نفر یک نفر در معرض خطر کلسترول بالای خطرناک است.

در کشور ایران هم این موضوع به صورت نگران کننده ای  وجود دارد مسائل و مشکلاتی مثل فشار خون بالا و سکته ناشی از همین مطلب است.

البته کلسترول یک چربی ضروری برای بدن است بنابراین در حالت کلی  وجود کلسترول بد نیست.

دو نوع کلسترول وجود دارد کلسترول خوب یا کلسترول با چگالی بالا HDL چگالی کم یا کلسترول بد یا LDL  چرا به این کلسترول بد می گوییم چرا که باعث ایجاد  پلاک‌های چربی در شراین خون می‌شود که می منجر به آترواسکلروز قلبی یا سکته مغزی شود.

با اینحال HDL  نوعی از کلسترول خوب در نظر گرفته می شود زیرا به حفظ سلامت دیواره‌های داخلی عروق خونی کمک می کند و آنها را  انعطاف پذیر و پاکیزه می کند.

شیوه زندگی و رژیم  غذایی نقش مهمی در مدیریت کلسترول در بدن ما ایفا می کند اگر سطح کلسترول LDL  بالا دارید ورزش منظم اجتناب و سیگار کشیدن و مدیریت وزن مناسب  می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند .

غذا های شگفت انگیز مغذی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید همچنین می‌توان سطح کلسترول را به طور طبیعی کاهش دهیم و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را بسیار پایین بیاورید .

۱۰ غذای عالی برای کاهش کلسترول

روغن زیتون بکر

روغن زیتون
روغن زیتون برای کلسترول

تحقیقات نشان  می دهد که روغن زیتون بکر یا همان روغن زیتون طبیعی بدون ناخالصی حاوی اسیدهای چرب غیر قابل انسداد قلبی است که دارای اثرات ضد کلسترول بوده و به  کاهش سطح کلسترول LDL کمک می‌کند ، به راحتی می توانید ۱۰ گرم روغن زیتون بکر را روزانه به غذای  خود اضافه کنیم همچنین می توانید از روغن زیتون به تنهایی نیز استفاده کنید در کنار  سبزیجات مرغ و ماهی هم به خوبی از آن استفاده کنیم یا اینکه به تنهایی روزی یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر را مصرف کنیم.

آووکادو

آووکادو
آووکادو و کاهش کلسترول

آووکادو یک میوه‌ی مدیترانه‌ای است یک منبع غنی از چربی های مفید است که از بیماری های قلبی بسیار عالی جلوگیری می کند سطح کلسترول LDL  را پایین نگاه می‌دارد و باعث رفع مشکلات پوستی میشود.

دانه‌های  چیا

دانه چیا
دانه چیا و کلسترول

چیا یکدانه غنی از مواد مغذی است  که حاوی پروتئین است، آلفا لینولنیک، مواد معدنی ، الیاف رژیمی و آنتی اکسیدان است.  البته این دانه در ایران  رویش ندارد و در واقع یک نوع گیاه مریم گلی وحشی است نزدیکترین دانه به این دارویی ارزشمند.  یک نوع تخم مریم گلی  بومی ایران به نام تخم مرو است.

تحقیقات نشان داده است که این دانه ارزشمند  می‌تواند سطح کلسترول LDL  و تری گلیسیرید را کاهش دهد بهترین راه مصرف این دانه این است که آن را غذاهای خود اضافه کنید یا آن را بر روی سالاد یا ساندویچ خود بریزید.

تخم کتان

دانه کتان
دانه کتان و کلسترول

یک منبع ارزشمند و ارزان و در دسترس که در کشور ما نیز به وفور پیدا میشود کتان است، این دانه مملو  از اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر است و این مواد کمک می‌کند تا خطر بیماری‌های قلبی عروقی بسیار کاهش پیدا کند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

در زنان یائسه نشان داد که حدود ۳۰ گرم به صورت خوراکی از دانه های کتان به مدت سه ماه به بیماران با کلسترول بالا میزان کلسترول بد را به میزان بسیار خوبی کاهش داد ه و به راحتی می توانید آن را به غذاهای خود اضافه کنید و آن را در آب جوش ریخته همراه با نبات پیش از غذا  روزی ۲ بار تا ۴۰ روز میل کنیم.

سیر

سیر
سیر و کلسترول

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که سیر و مواد و ماده فعال آن آلیسین بسیار مهمی بر جلوگیری از لخته شدن خون و آترواسکلروز یا همون سخت شدن شریان ها به دلیل پلاک  کمک  کند.

همچنین مصرف سیر باعث کاهش میزان  تری گلیسرید و کاهش LDL می شود و  می‌توانید ۲ تا ۳  حب تازه سیر را بطور روزانه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پودر کاکائو

پودر کاکائو
پودر کاکائو و کلسترول

شاید دشوار به نظر بیاید اما یکی از بهترین مواد برای کاهش کلسترول خون  پودر کاکائو و شکلات تلخ است که باعث میشود کلسترول بد پایین آمده و سلامت قلب و عروق شما  تضمین شود.
یک مطالعه نشان می دهد که مصرف ۲۶ گرم پودر کاکائو همراه با ۱۲ گرم شکر در روز به مدت ۱۲ هفته باعث افزایش سطح کلسترول خوب یا همان HDL  به میزان ۲۳ و چهاردهم درصد می شود

یک روش خوشمزه برای افزودن پودر کاکائو به رژیم غذایی شما این است که آن را به عنوان یک طعم دهنده  در شیر از آن استفاده کنید.

جو دوسر -یولاف

یولاف
یولاف و کاهش کلسترول

این گیاه بسیار ارزشمند علف هرز در اطراف مزارع رشد می کند بسیار عالی می تواند میزان کلسترول بد شما را کاهش دهد جو سر حاوی ماده‌ای به نام بتا گلوکان است که ان را جذب میکند به نظر می رسد که دو وعده از جو دوسر می تواند کلسترول بد را در ۵ هفته به میزان ۵ درصد کاهش دهد و کلسترول خوب را تحت تاثیر قرار دهد اینجا یک دستورالعمل فوق العاده و ساده  را به شماآموزش می دهیم

یک  فنجان شیر خام ا در ظرف پیرکس  بریزید
یک دوم فنجان جوی دوسر کوبیده شده شده را به شیر اضافه کنید

مدت ۲ دقیقه جوشانده و سپس یک قاشق  غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین برای بهبود طعم اضافه کنید و سپس از این معجون خوش مزه نوش جان کنید.

اسفناج

اسفناج
اسفناج و کاهش کلسترول

سبزیجات با کلروفیل بالا هم مانند اسفناج و کلم برای افزایش لوتئین می تواند مفید باشد ماده به کاهش حملات قلبی کمک می‌کند و ما بروز بیماری های عروقی و قلبی می گردد.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *