9 عاملی كه باعث زايمان سخت مى‏ شوند

9 عاملی  كه باعث  زايمان سخت مى‏ شوند

زایمان سخت
9 عاملی که باعث زایمان سخت می شوند

اگر زنان باردار در هنگام باردارى دستورات مربوط به خود را رعايت كنند علاوه بر آنكه فرزند آنان سالم رشد نموده و زمان تولد سالم خواهد بود وضع حمل آنان نيز طبيعى و آسان خواهد شد اما درصورتى‏كه دستورات بهداشتى را رعايت نكنند اولا ممكن است خطراتى نوزاد را تهديد كند در ثانى ممكن است زايمان دشوار شود و نياز به عمل جراحى باشد در صفحات قبل از دستورات مربوط به سلامت مادر و فرزند قيد گرديده اينك عواملى را كه سبب زايمان سخت يا سخت‏زائى زنان مى‏شود متذكر مى‏گرديم.

1- بعضى از زنان بطور ارثى سخت‏ زا هستند بنظر مى‏رسد در اين‏گونه زنان فاصله دو لگن از هم از حالت طبيعى كمتر باشد يا ماهيچه ‏هاى ديواره رحم از قوت كافى جهت بيرون راندن نوزاد برخوردار نباشند. اين افراد بايد در هنگام باردارى برنامه پياده ‏روى مرتب داشته باشند تا اعضاء بدن آنان من جمله ماهيچه ‏هاى رحم قوى شده و چنانچه تنگى لگن داشته باشند اين تنگى هم تا حدودى مرتفع گردد و لگن از هم باز شود.

2- گاهى در اثر ترس و وحشتى كه زائو را عارض مى‏شود اعصاب بانقباض‏ درآورنده ماهيچه‏ هاى ديواره رحم آن‏طور كه بايد نمى‏توانند كار خود را انجام دهند و در نتيجه زايمان دشوار خواهد شد.

3- گاهى ناراحتى‏هائى در دهانه رحم موجود است مانند ورم كه مانع خارج شدن طفل از رحم مى‏گردد.

4- گاهى عدم آگاهى ماما به بعضى از نكات علمى و يا عدم دقت و دلسوزى نسبت به امر زايمان وضع حمل دچار اشكال مى‏شود مانند تزريق بى‏موقع آمپولى كه سبب انقباضات شديد ديواره رحم مى‏گردد يا تزريق بعضى از مسكن‏ها كه ماهيچه‏هاى رحم را بى‏حس مى‏كنند و مانع انجام عمل آنها مى‏شوند.

5- گاهى نوزاد مى‏خواهد بطور غير طبيعى مثلا با دست يا با كمر از رحم خارج گردد اين حالت‏ها را نمايش‏هاى غير طبيعى جنين مى‏گويند.

6- گاهى جنين از حال طبيعى بزرگتر است كه زايمان را دچار اشكال مى‏سازد اين حالت بيشتر در افرادى مشاهده مى‏شود كه در دوران باردارى فعاليت جسمى نداشته و بخوردن و استراحت كردن و تقويت پرداخته‏اند.

7- زايمان‏ها معمولا در سنين بالاتر از سى و پنج سال مشكل‏تر از سنين پائين‏تر مى‏باشند بهمان نسبتى كه ساير نيروهاى يك زن چهل ساله با يك زن بيست ساله تفاوت دارد.

8- گاهى كوتاه بودن بند ناف از حال طبيعى سبب سختى زايمان مى‏گردد.

9- معمولا زمانى كه تعداد جنين در رحم مادر بيش از يكى باشد زايمان قدرى مشكل‏تر مى‏گردد.

منبع: طب سنتى سينا، درمان بيماريهاى مختلف با گياهان دارويى، ص: 161

تنظیم و نشر گروه کرویا

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *