دوران بارداری

درمان نفخ در دوران بارداری

تجربه زیبا بارداری ممکن است با مشکلات ناخوشایندی همراه باشد یکی از آنها گاز و نفخ است بسیاری از زنان باردار در این مورد  و  مشکل شکایت دارند.

علل مختلفی ممکن است برای تشکیل نفخ در دوران بارداری وجود داشته باشد با توجه به اعلام نظر انجمن بارداری آمریکا عامل اصلی ایجاد نفخ در زنان باردار بالا رفتن سطح پروژسترون است.

این هورمون باعث می شود عضلات در سراسر بدن شما آرام شوند هنگامی که ماهیچه های روده هم به تبع سایر عضلات بدن شل شود  هضم غذا کاهش پیدا میکند تا به خاطر توقف زیاد غذا در روده گاز و نفخ تولید می شود.

سایر دلایل تشکیل گاز در دوران بارداری عبارتند از فعالیت بدنی پایین دیابت حاملگی و رژیم غذایی نامناسب و برخی دیگر از عوامل خطرزا عبارتند از یبوست و سوء هاضمه ، سوزش و حرارت سر دل

۱ اجتناب از غذا های تشکیل دهنده گاز

غذاهایی که میخورید تاثیر مستقیمی بر مقدار گازی که تجربه می‌کنید دارد در دوران بارداری شما باید یک رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید و از غذاهایی که می تواند باعث ایجاد گاز در معده و روده شود اجتناب کنید.

برخی از غذاهای رایج که موجب گاز و نفخ می‌شوند شامل کلم ،لوبیا ،گل کلم ،کلم بروکلی مارچوبه ، ماکارونی نان برنج سفید، سیب زمینی ،سبوس جو، تمشک و گلابی است.

در عین حال ازغذاهای  چرب و سرخ شده هم کمتر مصرف کنید چون آنها زمان بیشتری برای تجزیه و حذف در داخل بدن می برند همچنین نوشابه و نوشیدنی های میوه ای گازدار گاز و نفت در داخل معده شود.

۲ نوشیدن مقدار زیادی مایعات

نوشیدن مایعات

نوشیدن مایعات در دوران بارداری و نفخ

آب بهترین کاری است که برای بهبود سلامت گوارشی و جلوگیری از تشکیل گاز به شما کمک می دهد.
هیدراته مناسب برای سلامتی نوزاد شما نیز مهم است.

مطالعات سال ۲۰۱۲ منتشر شده در مجله التراسوند پزشکی گزارش می‌دهند که هیدراتاسیون درمانی به میزان قابل توجهی میزان مایعات آمنیوتیک را بهبود می‌بخشد.

هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب ساده یا طعم دهنده را بنوشید همچنین در رژیم غذایی خود از آب میوه استفاده کنید آب میوه قره قاط، انگور، آناناس و آب پرتقال از بهترین نمونه‌هایی هستند که می توانید از آنها استفاده کنیم.

از نوشیدنی‌های مانند نوشابه یا سایر آبمیوه های گازدار به شدت خودداری کنید.

۳ مصرف غذاهای فیبردار

غذاهای فیبر دار

غذاهای فیبر دار و درمان نفخ بارداری

فیبر آب را به روده وارد میکند مدفوع را حجیم کرده و اجازه می‌دهد تا راحت‌تر عبور کند از جمله غذاهای فیبردار که می توانید آنها را  به میزان ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز استفاده کنید می‌توان به آلو و جو و دانه کتان اشاره کرد.

همچنین نان سبوس دار می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند و میزان فیبر را در دستگاه گوارش شما بالا ببرد.

۴  فعال باشید

بارداری به این معنا نیست  که در رختخواب بخوابید و تمام وقت خود را به استراحت سپری کنید در واقع این می‌تواند مشکل گاز شما را بدتر کند.

برای درمان گاز در طول بارداری فعال باشید
ورزش منظم در دوران بارداری برای کاهش تشکیل گاز اضافی مفید است ورزش  کمک می کنه غذای شما به سرعت از طریق رود حرکت  کند و در نتیجه گاز کمتری در بدن شما تولید می شود.

در دوران بارداری پیاده روی یک تمرین خوب است که باید هر خانم باردار برای جلوگیری از مصرف گاز حتماً این کار را انجام دهد.

ورزش همچنین از افزایش وزن ناخوشایند در دوران بارداری جلوگیری می کند به متابولیسم گلوکز کمک می کند و مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می دهد

۵ از یوگا غافل نشوید

یوگا

یوگا و درمان نفخ بارداری

یوگا در دوران  بارداری به حل مشکل نفخ بسیار کمک کند
یوگا کمک می کند تا قفسه سینه های شما باز شده و انعطاف پذیری نخاع شما بیشتر شود حتی ماساژ ملایم برای اعضای ستون فقرات و شکم در حین بارداری بسیار مفید است.

یوگا برای رفع مشکل نفخ در دوران بارداری
برای این منظور حتما به باشگاه  مراجعه کنید وضعیت خود را تشریح کنید و از مربی یوگا کمک بگیرید.

6 کره محلی بخورید

کره محلی

کره محلی و درمان نفخ دوران بارداری

کره محلی درمان خانگی خوبی برای گاز در طول بارداری است اما کسانی که تحمل لاکتوز ندارند باید اجتناب کنند

کره محلی غنی از میکروب های پروبیوتیک است که بسیار به کمک می کند  و از این طریق مانع سوء هاضمه و گاز بیش از حد می‌شوند.

مقداری سنگ نمک را پودر کرده در یک لیوان بریزید و یک قاشق کره محلی تازه به آن اضافه کنید.
به هم زدن روزی یک بار میل کنید

7  دمنوش بابونه بنوشید

بابونه در دوران بارداری موثر شناخته می شود که البته حتماً باید با  مشورت پزشک باشد
بابونه باعث جلوگیری از تشکیل گاز و  کاهش ترشح اسید معده و پپسین از دیواره های معده می شود

بابونه همچنین می‌تواند باعث کاهش سطح خون ناشتا و افزایش حساسیت به انسولین شود

چای کیسه ای بابونه را در یک فنجان آب جوش دم بگذارید و روزی یکبار  میل می کنید
نکته بسیار مهم  با توجه به اینکه بابونه در کشور ایران وجود دارد انتخاب نوع بابونه باید توسط پزشک معالج متخصص در طب سنتی صورت گیرد.

۸ نوشیدن آب تخم شنبلیله

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله و نفخ دوران بارداری

شنبلیله با داشتن مقدار زیادی فیبر باعث آب در روده می‌شود افزایش حجم مدفوع کمک کرده و حرکت روده را تسریع میکند خود مانع از تشکیل گاز در دوران بارداری می‌شود

دو قاشق غذاخوری از تخم شنبلیله را در یک فنجان آب گرم ریخته و یک شبانه روز آن را بخیسانید صبح ناشتا صاف شده آن را میل کنید.

9  لباس مناسب بپوشید

لباس هایی که در حین بارداری میپوشید می توانند نقش بسیار مهمی در کاهش نفخ داشته باشد
به عنوان مثال لباس تنگ در اطراف کمر شما می تواند سیستم گوارشی شما را  هم که  توسط رحم بزرگ شده کاهش حجم پیدا کرده  تنگ تر کند کاهش گردش خون در سیستم گوارشی  و در نتیجه باعث ایجاد گاز و نفخ میشود.

لباس های گشاد و کاهش نفخ در دوران بارداری
لباس های شل و گشاد هیچ فشار اضافی را بر روی شکم قرار نمی دهد و همچنین به حرکات آزاد گازها در داخل بدن اجازه می دهد.

۱۰ غذاهای سبک تر بخورید

یکی دیگر از ترفندهای ساده برای جلوگیری از تشکیل بیش از حد گاز در دوران بارداری خوردن وعده های کوچکتر است به جای داشتن سه وعده غذایی سنگین وعده‌های غذایی خود را به ۵ تا 7  وعده غذایی در طول روز پخش کنیم

وعده های کوچک تر برای نفخ در دوران بارداری

نحوه غذا خوردن نیز ممکن است بر میزان تولید گاز تاثیر بگذارد خوردن غذا را به درستی انجام دهید و از تند خوردن غذا خودداری کنید مصرف نوشیدنی‌های زیاد می تواند به تولید  گاز در معده  و در نتیجه تولید نفخ کمک کند.

همچنین از صحبت کردن در حین غذا خوردن خودداری کنید و تا می توانید غذای خود را در موقعیت نشسته بخورید  و بلافاصله پس از خوردن از خوابیدن خودداری کنید.

سایر نکات مهم

اطمینان حاصل کنید که حرکات روده ای شما برای جلوگیری از یبوست منظم است؛ به عبارت دیگر میزان دفع خود را در روز کنترل کنیم تا کمتراز دو بار  در روز به صورت جامد نباشد.

تنش و استرس زیاد نیز می تواند باعث تولید گاز شود پس تا ممکن است از شرایط استرس زا جلوگیری کنید.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *