دیدگاه ابوعلى سينا درباره زنانى كه حامله نمى‏ شوند و مقايسه با علم پزشكى امروزی

ابوعلی سینا

بنظر ابن سينا عوامل زير مى‏توانند سبب نازائى زن باشند.

1- وجود غده يا جسم سختى در داخل رحم.

2- وجود ورم در لوله ‏هائى كه نطفه زن را برحم می ‏آورند.

3- وجود رطوبات زيادتر از اندازه طبيعى در رحم كه اين رطوبات باعث لغزانيدن نطفه شده و از چسبيدن آن در كنار رحم و استقرار آن در رحم جلوگيرى مى‏كنند. و در اين مورد فرموده‏ا ند زنانى كه پس از پاك شدن از عادت ماهانه هنوز در جلو رحم خود رطوبات لغزنده‏ اى دارند كه در حال ترشح است يا بچه‏ دار نمیشوند و يا اگر صاحب فرزند شوند فرزند آنان پسر نخواهد بود.

4- زنانى نيز وجود دارند كه نطفه آنان تمايل تركيب با نطفه شوهر خود را ندارد و در نتيجه اين زن و مرد از يكديگر صاحب فرزند نخواهند شد و گاهى مشاهده شده كه اين زن بمرد ديگرى شوهر نموده يا شوهر زن ديگرى انتخاب كرده هم زن و هم مرد صاحب فرزند شده‏اند.

5- ابن سينا اظهار نموده ‏اند قطع سرخرگى كه در پشت گوش موجود است در زن سبب نازائى او خواهد شد. تأييد اين مطلب يا عدم تأييد آن بعهده محققين مى‏باشد.

6- گاهى مصرف بعضى از داروها سبب عقيم شدن مرد يا زن مى‏شود مانند خوردن كافور بوسيله مرد يا زن و يا ضماد عصاره شوكران كبير (شوكران سقراط) بر بيضه‏ها كه عمل نطفه‏ سازى را متوقف مى‏سازد. ضمنا متذكر مى‏گردد خوردن كافور اگر كم باشد عمل نطفه‏ سازى را مختل مى‏كند و اگر زياد باشد قواى جنسى را بخصوص در مردان بكلى از كار می اندازد.

7- گاهى نازائى مربوط به مرد است مثلا ممكن است كه مرد در بدن خود نطفه‏ سازى نكند يا مجرائى كه نطفه را منتقل مى‏كند تنگ يا بسته باشد مثلا اشاره شده مردانى كه صاحب بچه هستند گاهى در جنگها يا اتفاقات ديگر به ميان دو پاى آنان در زير بيضه‏ها ضربه خورده و معيوب شده يا ورم نموده بعد از اين واقعه ديگر صاحب فرزند نشده‏ اند. لازم به ذكر است كه در مورد نازائى زنان و مردان در حال حاضر علم پزشكى به پيشرفت‏هاى قابل توجهى دست يافته كه از بحث اين مقاله خارج است امّا هدف اشاره‏اى به نظريات شيخ الرئيس بوده است.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

منبع :طب سنتى سينا، درمان بيماريهاى مختلف با گياهان دارويى، ص: 167

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *