فراسیون گنجی پنهان در دل طبیعت

شناخت گیاه فراسیون  از دیدگاه اعجوبه داروشناسی سنتی ابن نفیس

فراسیون چه گیاهیست و طبیعتش چیه،برای شناخت بهتر ما از معتبرترین و مفصل ترین منبع شناخت داروها و ادویه های مفرده یعنی کتاب الشامل فی الطب ابن نفیس مطالب را برای شما ترجمه و نقل می کنیم :

گیاهی است به طول یک  ذراع  با شاخه های زیاد از یک ریشه واحد با رنگ خاکستری تا سفید  با برگ هایی به طول انگشت اشاره و گل های دایره ای شکل این گیاه بیشتر در خانه های مخروبه و کوهپایه ها رشد می کنند و  طعم تلخی دارد و اگر برگ آن  عصاره گیری شود نفع بسیاری در درمان دردهای گوش دارد.

ماهیت(مواد تشکیل دهنده یا مواد موثره ) این گیاه بدون شک شامل  اجزای  آبی (مائیت )و خاکی (ارضیت) است و جز خاکی آن  گرم سوخته (حار محترقه)  است  به همین خاطر  طعم تلخی دارد و بدون شک  طبیعت این دارو  گرم و خشک است.

به خاطر تلخی موجود در این گیاه بدون شک ،جالی(پاک کننده یا لایه بردار ) باز کننده ، حل کننده   و  خشک کننده(مجفف)  است و نمی تواند  ملین باشد ( به خاطر اثر خشک کنندگی بسیار قوی و همچنین به خاطر اجزای خشک خاکی آن) و خاصیت تفتیح  یا باز کنندگی آن  به خاطر لطافت جوهرش بوده  و همچنین محلل  و پاک کننده(جالی) است و به همین خاطر بدون شک  مدر  است.

به خاطر وجود گرمی و تلخی موجود در آن باعث تحریک شده و  توسط حرارتی که دارد  حتماً قاعده آور است به خاطر همین حرارت بدون شک کرم ها و انگل های گوارشی را از بین برده و به خاطر شدت قاعده آوری  باعث  ایجاد سقط جنین می شود.

گیاه فراسیون
گیاه دارویی فراسیون

و بدون  شک  سنگهای موجود در بدن را نیز خرد می کند

به خاطر خاصیت پاک کنندگی با قدرت نفوذ بالا و به همین خاطر بدون شک نمی تواند خاصیت  غذایت برای بدن داشته باشد.

به خاطر اینکه تلخی موجود در آن که با خاصیت  تغذیه  کنندگی  منافات دارد به همین خاطر این گیاه داروی مطلق بوده و  بدون شک خواص بسیار قوی دارد.

به خاطر جوهر لطیفی که دارد به سرعت در بدن نفوذ می کند قبل از این که خاصیت آن در بدن ضعیف شود  کار خود را انجام می دهد(قبل از هضم شدن دارو توسط بدن خود را به اندامهای هدف رسانیده و ایفای نقش می کند.

و این که ما گفتیم  جوهرش لطیف است  به خاطر این است که جزء تلخ خاکی در گیاه  ایجاد لطافت می کند .

قسمت دوم  تاثیر فراسیون بر روی سر و اندام سینه

اندام فوقانی بدن
اثرات گیاه فراسیون در اندام فوقانی بدن

این دارو به خاطر وجود اجزای خاکی گرم و لطیف استعداد صعود فوقانی به اندامهای بالایی بدن و  من جمله سر را دارد

به همین خاطر اگر این دارو در معده گرم شود به شدت به سمت اعضای فوقانی متصاعد می گردد به همین خاطر تاثیر این دارو در این اعضا بسیار قوی است و اگر در مصرف آن اندازه نگه داشته نشود ایجاد سردرد از نوع گرم می کند و حتی ممکن است  باعث تشویش ذهن شود.

ولی اگر همین گیاه بصورت ضمادی و خارجی بر روی سر استفاده شود به طور کامل سردرد را از بین می برد و حتی سنگینی سر را و این نیست مگر بخاطر قدرت تحلیل آن و به همین خاطر داروهای مرکبی که برای سردرد استفاده میشود معمولا از فراسیون در ترکیب این داروها استفاده می شود (داروهای موضعی رفع سردرد ) و نیز خصوصاً در درمان درد گوش  مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب توجه است که اگر چند قطره از عصاره این گیاه در گوش ریخته شود فورا درد دندان را ساکت و نیز در مورد  درد گوش  که در اثرباد های موجود در بدن ایجاد شده باشند  عصاره فراسیون به خوبی آن را از بین می برد  و همچنین برای سرگیجه  و صدای موجود در گوش نیز مفید است.

جوشانده این گیاه نیز خواص عصاره را دارد و باعث باز شدن منافذ گوش و باز شدن کانال های عصبی موجود در گوش که گرفته شده است  شده و به همین خاطر قدرت شنوایی را تقویت می کند.

ناشنوایی
تاثیر عصاره فراسیون بر مشکلات گوش و شنوایی

از این عصاره گیاهی همراه با عسل در چشم ریخته شود باعث افزایش بینایی شده و صفرا که در زمان زردی و یرقان در چشم  جمع می شود  را از طریق بینی خارج می‌کند.

این عصاره در بسیاری از بیماریهای چشم جدید وقدیمی  مزمن به کار میرود  بخصوص اگر این عصاره با آب انار ترش  به کار رود جرب موجود در پلک را  به خوبی از بین می بردو این نیست مگر  به خاطر خاصیت  خشک کنندگی پاک کنندگی و تحلیل آن

به خاطر همین خاصیت پاک کنندگی و  تحلیل  مصرف این عصاره برای مشکلات موجود در چشم و نیز  سفیدی چشم (بیاض)  به خاطر خاصیت خشک کنندگی آن(تجفیف) مفید است و نیز برای پرده روی استِ(غشاوه فی العین)  به خاطر دو خاصیت بالا مفید است.

 قوه باصره چشم را تقویت کرده و   آثار زخم و چرک را از چشم پاک می کند یکی دیگر از خواص عجیب آن برطرف نمودن ورم  های پایین چشم است که اگر این عصاره بر روی ورم ها مالش داده شود  به خوبی اقسام ورم ها به خصوص انواع سرد آنها را از بین می برد.

به خاطر این که جوهر این گیاه لطیف است و این به خاطر جز خاکی لطیف گرم نفوذ کننده است،  بنابراین بی  تردید با قدرت نفوذ کنندگی خود از حد فاصل بین ریه و مری عبور کرده و همچنین از منافذ پرده حد فاصل بین دستگاه گوارشی و دستگاه تنفسی و سینه نیز به سمت بالا حرکت کرده و به سمت مغز می رود

و به خاطر همین خاصیت نفوذ کننده فوق العاده ای که دارد آنرا برای بیماریهای ریوی  و  مشکلات موجود دردر قفسه سینه یک داروی استثنایی کرده است.

به خاطر وجود سه خاصیت حل کنندگی پاک کنندگی و باز کنندگی بدون شک  ریه را نرم و پاک کرده و اخلاط موجود در آن را از محل جدا و مجاری ریه را به خوبی پاک می کند

فضولات موجود در ریه به صورت خلط از سینه پاک می شود به خاطر همین خاصیت خلط آوری جهت آسم و تنگی نفس بسیار مفید است.

دردریه
عصاره فراسیون پاک کننده قوی ریه

هر چه مواد زائد در ریه و سینه باشد و همچنین چرک های موجود در آن را به خوبی پاک می کند

خاصیت خشک کنندگی و پاک کنندگی فراسیون سبب پاک کردن زخم های ریه می شود  و خروج چرک های موجود در آن را راحت میکند وبه خوبی زخم ها را خوب می کند.

بیشتر برای سرفه های  رطوبی  به خاطر اصلاح ماده ی خلط مفید است خصوص برای سرفه های قدیمی به خاطر اینکه این سرفه ها ماهیت سردی دارند و ماده آنها غلیظ است اگر عصاره یا جوشانده گیاه همراه با عسل میل شود خاصیتش بیشتر می گردد ( به خاطر خاصیت پاک کنندگی و از بین برندگی عسل) اگر این دارو با ریشه ایرسا(زنبق) مخلوط  گردد خاصیت پاک کنندگی سینه و ریه بیشتر می شود.

بخصوص چرک های موجود در ریه (منظور عفونت های ریوی است )را به بهترین وجهی  پاک می کند و حتماً برای زخم های ریوی نیز مناسب خواهد بود.

تاثیر فراسیون بر دستگاه گوارشی سیستم دفع فضولات بدن

این دارو به خاطر خاصیت باز کنندگی و پاک کنندگی اش جهت باز کردن مجاری کبدی مفید است این که در کنار این ویژگی ها خاصیت نرم کنندگی و نفوذ کنندگی نیز دارد به شدت برای باز کردن انسداد های طحال و کیسه صفرا مفید است

و هر آنچه که در طحال از مواد غلیظ هست را حل میکند و به همین خاطر برای کسانی که مبتلا به ورم طحال یا سختی طحال هستند بسیار مفید است.

و همچنین به شدت برای یرقانی ها(یرقان زرد و سیاه)  به خاطر باز کردن مجاری صفراوی و مجاری طحال مفید واقع می گردد و همچنین مدر  بول،  قاعده آور  و سقط  کننده جنین بوده و محتویات  موجود در رحم را به خوبی پاک می کند و   پاک کننده بسیار  خوبی برای رحم است.

چون این گیاه  هر آنچه فضولات ومحتویات   که در رحم باشد را پاک می کند و بنابراین در شرایط قاعدگی نباید مصرف شود.

بیماری رحم
فراسیون و بیماری های رحم

و  سنگ شکن بسیار  خوبی است( به خاطر خاصیت پاک کنندگی و نفوذ کنندگی و نیز به خاطر تلخی اش) ولی مقداری برای کلیه و مثانه مضر است( به خاطر خاصیت نضجی که دارد و نیز به خاطر اینکه فضولات را از سراسر بدن به سمت کلیه و مثانه گسیل می دارد و نیز به خاطر اینکه باعث ایجاد خراش در عروق کلیه شود)

ودر اثر افراط در مصرفش ممکن است  ادرار را مقداری خونی کند

اگر برگ تازه این گیاه را بعد از کوبیدن بر زیر شکم ضماد کنید درد موجود در روده ها را تسکین میدهد و همچنین نوشیدن عصاره یا دم کرده این گیاه همراه با عسل و روغن گل سرخ و روغن زیتون کهنه دردهای موجود در روده ها را شفا می دهد.

مصرف دم کرده یا این گیاه به صورت موضعی سبب بهبود تنگی نفس میشود( خاصیت نرم کنندگی و باز کنندگی) برای درد های موجود در لگن و  درد های طحال( به خاطر وجود بادهای غلیظ موجود در آن) به صورت ضمادی  یا عصاره سرکه ای ( در اثر خوابانیدن فراسیون  سرکه و فشردن وصاف کردن آن به دست می آید) خاصیت آن را جهت تسکین دردها بیشتر می کند.

اگر این گیاه همراه با روغن زیتون  بر روی شرمگاه(بالای آلات تناسلی )ضماد گردد ، برای درد های ناشی از سختی دفع ادرار و یا درد های بادی موجود در دستگاه ادراری مفید است.

اگر برگ این گیاه مزمزه شده و سپس قورت  داده شود جهت درد های موجود در معده و روده ها و امثال آن از درد های موجود در شکم  به خاطر خاصیت حل کنندگی این دارو مفید است.

همانطور که اشاره شد مصرف بی‌رویه این گیاه می تواند برای کلیه ها و مثانه مضر باشد  به همین خاطر توصیه می شود  که بعد از مصرف مصرف دارو  به صورت دم کرده به عنوان مصلح استفاده گردد.

ما در سایت کرویا برای شما محصولی فراهم کردیم که میتوانید از مزایای این گیاه ارزشمند بهره مند شوید.

برای خرید این محصول کلیک کنید.

ترجمه و نشر : مهندس عزتی رنجبر

4 دیدگاه ها
  • شیلان پاسخ
    می 22, 2023

    این گیاه واقعا” معجزه کننده است اما توضیحات شما بیشتر از هرچیزی عالی و قانع کننده است. ازشما بخاطر اطلاعات مفید و خالصانه تان بسیار سپاسگذارم.

  • گلاله کورد پاسخ
    می 22, 2023

    این گیاه واقعا” معجزه کننده است اما توضیحات شما بیشتر از هرچیزی عالی و قانع کننده است. ازشما بخاطر اطلاعات مفید و خالصانه تان بسیار سپاسگذارم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *