درمان نازائی
قوی ترین نسخه طب سنتی برای درمان نازائی

اطباء سنتى به بعضى از زنان نازا كه اطباء امروزى آنان را عقيم مى‏دانند برابر دستور زير دارو مى‏ داده ‏اند:

روز اول

منضجى از خارخسك، گل كاكنج، اصل سوس، تخم كرفس، رازيانه هر كدام دو مثقال كه جوشانده را صاف كرده و با پنج مثقال ترنجبين يا شكر مى‏خورده‏اند.

روز دوم

داروئى مركب از جلب و گل قند مى‏داده‏اند كه چنانچه جلب نباشد مى‏توان از سناى مكى بجاى آن استفاده نمود سپس از روز سوم داروئى كه درست مى‏شود از آب‏ليمو و تخم‏ مرغ به‏طورى‏كه تعداد 5 عدد تخم‏ مرغ را در هفتصد و پنجاه گرم آب‏ليمو انداخته تا چند روز بماند و تخم‏ مرغ‏ها در آب‏ليمو حل شوند دستور مى‏داده‏اند كه روزى يك استكان ناشتا ميل كنند تا دارو تمام شود. بعد از تمام شدن اين دارو بايد مقدار هفتاد و پنج گرم روغن كنجد را گرفته و حدود سى گرم سير را بكوبند و با آن مخلوط كرده و مقدار سه استكان آب اضافه كنند سپس بالاى آتش بگذارند تا آب ريخته شده بخار بشود روغن باقيمانده را در ظرفى ريخته و هر شب فتيله‏اى پارچه‏اى درست كرده به اندازه يك انگشت دست بروغن آغشته نمايند و در رحم شياف نمايند

وقت خواب به ‏طورى‏كه تا صبح‏باقى بماند و اين عمل را بايد حد اقل پانزده شب تكرار نمايند و اگر بمدت يكدوره طهر انجام دهند بهتر است در ضمن اگر انفحه پيدا شود آن را پودر كرده با كره حيوانى مخلوط نموده و روزها نيز هنگام استراحت از اين دارو با فتيله در رحم مى‏گذارند اكثر مواقع مشاهده شده كه زنهاى بدون بچه باردار مى‏شوند. يوسفى پزشك بزرگ ايرانى درباره خواص انفخه فرموده (مايه پنير خرگوش)

گر انفحه بعد طهر بردارد زن‏ وانگاه رسد بمرد در وجه حسن‏
گر در تن او ز مرد ره يابد آب‏ نبود عجبى كه زن شود آبستن‏

بايد توجه داشت كه اين عمل بعد از اجراى مقدمات ذكرشده فوق بايد باشد.

تنظیم و نشر : گروه کرویا www.keroya.ir

منبع : طب سنتى سينا، درمان بيماريهاى مختلف با گياهان دارويى، ص: 163

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *